Podcięcie wędzidełka języka

Wędzidełko języka (frenulum linguae) – to fałd włóknistej tkanki pokryty błona śluzową, łączący dolną cześć języka w dnem jamy ustnej i ograniczający jego ruchliwość. Jedną z wad rozwoju wędzidełka jest jego skrócenie, określane również jako “język przyrośnięty” (ankyloglossia). Prowadzi to do zbytniego ograniczenia ruchliwości języka, co, w zależności od stopnia wady, uniemożliwia wysunięcie języka lub jego podniesienie i dotknięcie podniebienia. Czasami dochodzi do powstania wcięcia typu “V” lub nawet rozdwojenia koniuszka języka przy jego wysuwaniu (formuje się on w kształcie “serduszka”).

 

Komplikacje mogące towarzyszyć zbyt krótkiemu wędzidełku:

  • problemy z ssaniem, połykaniem i żuciem (trudności w karmieniu niemowlaka w sposób naturalny, jak i butelką).

 

Karmione dziecko powinno unieść brodawkę lub smoczek do górnego dziąsła – “krótki język” uniemożliwia efektywne pobieranie pokarmu. Podczas karmienia piersią niemowlak, zamiast prawidłowo ssać – próbuje żuć – co może wywoływać silne bóle sutka i zniechęcać matkę do naturalnego karmienia. W dłuższej perspektywie może wystąpić niedożywienie dziecka, ze wszelkimi jego niebezpiecznymi następstwami.

W czasie przełykania język również przesuwa się do góry – krótkie wędzidełko przyczynia się do utrwalenia połykania typu “niemowlęcego”, czyli przesuwania języka jedynie w płaszczyźnie przód – tył, które to ustępuje normalnie w wieku ok 3 lat. W starszym wieku, przy zmianie pokarmu przełykanie staje się problematyczne.

Problematyczne staje się też żucie, które wymaga ruchliwego języka, aby sprawnie przemieszczać pokarm w kierunku zębów trzonowych.

 

  • problemy z wymową (seplenienie). Ograniczone ruchy języka utrudniają wymawianie głosek wymagających podniesienia języka – powoduje to charakterystyczne seplenienie międzyzębowe. Szczególne trudności występują przy wymowie głosek: “t,” “d,” “z,” “s,” “r,” oraz “l”.

 

  • zwiększone ryzyko stanów chorobowych i powstania wad zgryzu.

 

Może pojawić się problem z próchnicą, zapaleniem dziąseł (gingivitis) i nieprzyjemnym zapachem z ust z uwagi na pozostawione w ustach resztki pokarmu. Ponadto może wystąpić (stopniowo rozszerzająca się) przerwa pomiędzy dolnymi siekaczami, co wywołane jest naciskiem języka, nie mogącego przesuwać się swobodnie ponad dolny łuk zębowy.

 

  • Inne trudności życiowe: problemy ze spożywaniem lodów na patyku, z naturalnym zwilżaniem warg, całowaniem, graniem na instrumencie dętym itp.

 

Przyczyny:

Choć badania wskazują na genetyczne podłoże tej wady, nie są znane dokładne przyczyny powstawania tej wady. Częściej występuje ona u chłopców i może być dziedziczona.

 

Leczenie:

Przy niewielkiej wadzie mogą nie wystąpić powyższe komplikacje. Niekiedy wystarczające są odpowiednie ćwiczenia logopedyczne, jednak w wielu przypadkach konieczny jest jednak zabieg podcięcia wędzidełka. Oceny wady zawsze dokonuje lekarz laryngolog, audiolog, bądź foniatra (ew. chirurg – stomatolog).

Zabieg jest szybki i praktycznie bezbolesny, wykonywany w znieczuleniu miejscowym przy pomocy specjalnych sterylnych nożyczek. Z uwagi na słabe ukrwienie wędzidełka, występuje tylko minimalne (kilka kropel), ustępujące krwawienie, a dyskomfort znieczulenia znika po kilku – kilkudziesięciu minutach.

Dziecko nie powinno jeść godzinę przed zabiegiem oraz do czasu ustąpienia znieczulenia. Potem można nakarmić dziecko. Lekarz zaleca specjalne masaże, aby zapobiec ponownemu zrostowi wędzidełka.

Zabieg podcięcia wędzidełka języka w Miniklinice wykonuje lek.med. Milena Górska-Miecznik, a dodatkowy koszt to 60zł, który doliczany jest do ceny konsultacji.

 

Wskazówki dla rodzica:

Przygotuj listę pytań do lekarza:

  • Jak dużą wadę posiada dziecko?
  • Czy leczenie jest konieczne?
  • Jakie są możliwości leczenia?
  • Czy podcięcie jest konieczne?
  • Jakie są ryzyka zabiegu?

 

Przykładowe pytania, jakie może zadać lekarz (z zależności od wieku dziecka):

  • czy występują problemy z karmieniem piersią?
  • czy podobny problem miało Twoje starsze dziecko?
  • czy dziecko ma problemy z wymową?
  • czy tworzy się przerwa między dolnymi siekaczami?
  • czy dziecko cierpi na inne trudności związane z wadą?