Stroboskopia krtani

Czym jest badanie stroboskopowe krtani

Badanie stroboskopowe krtani jest badaniem umożliwiającym dokładne zbadanie pracy strun głosowych. Struny głosowe (inaczej: fałdy głosowe, z łac. plica vocalis) drgają i zwężają się zamykając szparę głośni – w ten sposób wydajemy dźwięki, wliczając w to mowę. Struny głosowe podczas wydawania dźwięku drżą bardzo szybko (200-4500 Hz, czyli nawet kilka tysięcy drgań – klatek na sekundę!). Ludzkie oko nie jest w stanie zarejestrować poszczególnych „klatek” składających się na ruch strun głosowych (przyjmuje się, że możemy rozróżnić maksymalnie do 25 klatek na sekundę, powyżej obraz „zlewa się”). Obserwacja „zlewającego się” obrazu nie wnosi niestety zbyt wielu informacji diagnostycznych.

Jak działa stroboskop

Z pomocą przychodzi technologia – stroboskop laryngologiczny, emituje światło o odpowiedniej częstotliwości, dopasowując ją do wydawanego przez pacjenta w czasie badania dźwięku. Przesuwając odpowiednio fazę światła LED, tworzy obraz, który nasze oko odbiera jako obraz „w zwolnionym tempie”. Umożliwia to bardzo dokładną diagnostykę pracy strun głosowych.

W Miniklinice używamy światowej klasy stroboskopu ATMOS LED, który podłączony do laryngoskopu pozwoli lekarzowi ocenić stan i pracę strun głosowych. Jest to niezastąpione urządzenie zwłaszcza dla audiologów i foniatrów, którzy specjalizują się w problemach wymowy.

Schorzenia strun głosowych i krtani

Spośród wielu schorzeń fałdów głosowych najczęściej spotyka się:

• guzki głosowe twarde

To małe zgrubienia na strunach głosowych, utrudniające ich pełne domykanie się. W efekcie powstaje uciążliwa chrypka, głos staje się „drżący”, mówienie męczy. Za przyczynę powszechnie  uznaję się długotrwałe nadwyrężanie głosu, stąd jest to częsta choroba zawodowa nauczycieli. Dotyczy częściej kobiet o wysokim głosie. Choroba zaczyna się od pojawienia się guzków miękkich, które nieleczone przechodzą w odmianę twardą – wymagającą interwencji chirurgicznej.

• wtórne zmiany przerostowe strun głosowych

Cechą charakterystyczną przerostu fałdów głosowych jest ich pogrubienie. Może powstać na skutek nieleczonych infekcji krtani i forsowania głosu. Utrudniona jest prawidłowa praca foniatryczna strun – głos się obniża. Leczenie jest trudne, często konieczna jest interwencja chirurga i rehabilitacja foniatryczna.

• niedowład mięśni strun głosowych

Niedowłady powodują trudności z zamykaniem się strun głosowych. Głos staje się mniej donośny, czasami występuję całkowity bezgłos (asfonia). Może powstać na skutek infekcji, porażeń, długotrwałego „przemęczania” głosu. Leczenie w zależności od przyczyny powstania niedowładu, może przynieść pełny powrót do zdrowia

• zmiany nowotworowe

Badanie stroboskopowe krtani pozwala na wczesne wykrycie zmian nowotworowych w jej obrębie. Szybkie wykrycie to większe szanse na pełne wyleczenie.

Objawy

Jeśli zaobserwujesz u siebie któryś z poniższych objawów – zapraszamy na badanie do Minikliniki:

• nawykowe chrząkanie,
  • uczucie chronicznego zmęczenia mówieniem,
  • uczucie suchości w gardle,
  • osłabienie donośności głosu,
  • zawężenie skali głosu lub zmiana jego wysokości (np. zaczynasz mówić „basem”)
  • utrata „czystości” głosu,
  • chwilowe lub dłuższe zaniki głosu,
  • chrypka,
  • bezgłos.

Przyczyny schorzeń strun głosowych (etiologia)

• hałas i złe warunki akustyczne pomieszczeń pracy (dotyczy głównie nauczycieli),
  • jakość powietrza (suche, przegrzane, zapylone),
  • przeciążanie głosu – zbyt długie mówienie, śpiewanie,
  • zła postawa mówiącego,
  • a nawet obniżona sprawność psychofizyczna (np depresja).

Jak wygląda badanie

Badanie stroboskopowe wygląda analogicznie do badania laryngoskopowego. Z tą różnicą jednak, że do laryngoskopu dołącza się specjalny mikrofon oraz stroboskopowe źródło LED zamiast standardowego (stałego) źródła światła. Po umieszczeniu laryngoskopu w ustach pacjenta, jest on proszony o „wyśpiewanie” różnych tonów. Wtedy na ekranie widzimy ruch strun głosowych „w zwolnionych tempie”. Obraz video może być zapisany.

Stroboskopię krtani w Miniklinice wykonuje lekarz Edward Bauer.